Har du sett den nye læreplanen?

Å bygge et godt klassemiljø er viktig, og innimellom krevende. Klassetur og uteskole er gode hjelpemiddel for å bli godt kjent med elevene også utenfor klasserommet. Et leirskoleopphold over 4 døgn på en godkjent og bemannet leirskole som JOTUNFJELL LEIRSKOLE, vil være en lærerik, sosial og morsom uke for hele klassen, der du som kontaktlærer kan følge klassen din gjennom store natur- og mestringsopplevelser. Du får en full skoleuke i et nytt miljø, der du vil nå mange av målene i LÆREPLANEN! Leirskolelærere har ansvar for både organisering av dagsturer, måltidene og kveldsprogram.

JOTUNFJELL LEIRSKOLE tar imot opptil 4 klasser på 4 og 5-døgnsopphold fra hele landet, og leirskolen byr på et spennende kultur- og høgfjellsmiljø, 1000 meter over havet, i Jotunheimen og fjellbygda LOM.

Læreplanmål for Jotunfjell Leirskole

-Leirskoleopphold er en obligatorisk del av grunnskoleopplæringen for elevene. Undervisningen på leirskolen skal derfor være i tråd med gjeldende læreplanverk for grunnskolen. På Jotunfjell Leirskole så vil elevene i løpet av oppholdet berøre flere av de overordnede målene og mange av delmålene i ulike fag.

-Leirskolen skal være ett bidrag for å kunne nå læringsmål ved å flytte undervisningen til ett annet miljø, og på denne måten skape nye læringssituasjoner for elevene.

Hovedmål

Jotunfjell Leirskole ønsker og gi elevene gode naturopplevelser i høyfjellet gjennom turer og aktiviteter både vinter, vår og høst. Elevene skal bli utfordret både fysisk, psykisk og sosialt gjennom at vi skaper læringssituasjoner som gir mestringsfølelse. På denne måten vil vi bidra til at de ser naturen som en kilde til nytte, glede, helse og læring. Gjennom dette ønsker vi at elevene skal forstå viktighetene av bærekraftig utvikling.

Målet om det samarbeidende mennesket ligger til grunn i undervisningen og i samværet mellom elever og voksne på leirskolen.

 

Kunnskapsløftet – Generell del

All grunnskoleopplæring er tuftet på den generelle delen av læreplanen. Vi legger hovedvekt på disse målene:

·       Det samarbeidende mennesket gjennom sosial læring og utvikling

·       Det miljøbevisste mennesket gjennom og lære gleden av og være ute i naturen og lære om klimaendringenes påvirkning i høyfjellet.

·       Menneskeverdet ved å møte nye mennesker som sammen deler opplevelser ute i naturen og i leirskolens fellesskap inne.

·       Folkehelse og livsmestring

 

KROPPSØVING

«Kroppsøving er et sentralt fag for og stimulere til livslang bevegelsesglede og en fysisk aktiv livsstil ut fra egne forutsetninger.» «Gjennom bevegelsesaktivitet og naturferdsel sammen med andre fremmer kroppsøving samarbeid, forståelse og respekt for hverandre»


NATURFAG

Faget skal gi kunnskap om og forståelse av og opplevelser i naturen. Dette kan fremme viljen til å verne om naturressursene, bevare det biologiske mangfold og bidra til bærekraftig utvikling.

Jotunfjell Leirskole har mye av sin aktivitet i Jotunheimen og Breheimen Nasjonalparker. Lom Kommune har 64% av sitt areal fordelt på 3 nasjonalparkar. Læring om vern og bærekraft er derfor en naturlig del av undervisningen.

 

SAMFUNNSFAG

Faget skal gi kunnskap om og forståelse av og opplevelser i naturen. Dette kan fremme viljen til å verne om naturressursene, bevare det biologiske mangfold og bidra til bærekraftig utvikling.

Jotunfjell Leirskole har mye av sin aktivitet i Jotunheimen og Breheimen Nasjonalparker. Lom Kommune har 64% av sitt areal fordelt på 3 nasjonalparkar. Læring om vern og bærekraft er derfor en naturlig del av undervisningen.